Hipoglikémia: miként előzze meg és mit tegyen rosszullét esetén?

Elsősorban az inzulinnal kezelt cukorbetegeknél jelentkezhet hipoglikémiás állapot, bár előfordulhat más, gyógyszeres kezelés mellett is. 

Kérdés, mennyire felkészült a beteg, és környezete, ismeri-e a teendőket rosszulléte esetén.

A hipoglikémián egy klinikai tünetegyüttest értünk, melynek jellemzője, hogy a vércukorszint kórosan alacsony. A normál vércukorérték 3,9 és 6,9 mmol/l között mozog, a hipoglikémiás tünetek általában 3,9 mmol/l alatti vércukorszintnél jelentkeznek, mert a szervezet, így az agysejtek, nem jutnak elegendő tápanyagforráshoz, azaz cukorhoz.

Mikor alakulhat ki?

Megjelenése leggyakoribb inzulinnal kezelt cukorbetegek között, illetve bizonyos típusú, döntően inzulin kiválasztását serkenő gyógyszerek, szulfanilureák használata során.

A hipoglikémia okai:

  • A beadott inzulin mennyisége nem megfelelő
  • A beteg kevesebbet eszik a szokásos mennyiségnél.
  • Zavart szenved az étel felszívódása.
  • Alkoholos állapotban is jelentkezhet.
  • Nagyfokú, megterhelő fizikai aktivás következtében az izmok gyorsabban használják fel a vérben lévő cukor mennyiségét.

Figyelmeztető tünetek

A hipoglikémia jellegzetes tünetekkel jár.

A csökkent glükóz ellátottság éhségérzetet, verítékezést, remegést, gyengeséget, álmosságot, szapora szívverést, koncentrációs zavart, ingerlékenységet, szédülést okoz. Súlyosabb esetekben tudatzavar, epilepsziás roham, valamint akár kóma, azaz eszméletlen állapot alakulhat ki. Az elhúzódó, ismétlődő hipoglikémia maradandó agykárosodáshoz vezethet.

A hipoglikémia tulajdonképpen egy vészreakció az alacsony vércukorszintre, figyelmeztető jel, amelyre azonnal cselekednie kell az érintettnek vagy családtagjának.

A megmentő szőlőcukor

Az alacsony vércukorszint általában könnyen kezelhető, ha azonnal reagálnak a figyelmeztető jelekre. Ilyenkor segíthet néhány (2-3 szem) szőlőcukor elfogyasztása. Hipoglikémia esetén 15 g gyorsan felszívó szénhidrát fogyasztása szükséges: ha nincs szőlőcukor, 100% os 2 dl gyümölcslé, vagy kóla, vagy 1 pohár tej fogyasztása tanácsolt. 15 perc után vércukor ellenőrzés, szükség esetén további 15 g szénhidrát fogyasztása szükséges.

Előfordulhat azonban, hogy túlzottan „leesik a cukra” a betegnek, magatehetetlenné válik, ebben az esetben sürgős ellátásra van szüksége! Ha a betegnek tudatzavara van a kezelő orvos által felírt speciális glukagont tartalmazó injekció bőr alá történő beadásával a hozzátartozó is rendezheti az állapotát. Fontos a veszélyesen alacsony vércukorszint kezelésének elsajátítása a hozzátartozók számára is.

Mi a helyzet akkor, ha az utcán lesz valaki rosszul?

Ha környezetünkben egy cukorbeteg váratlanul rosszul lesz, ha van rá mód, ellenőrizzük vércukor értékét. Amennyiben alacsony, vagy felmerül, hogy az, akkor mi magunk etessük és itassuk meg a beteget (a szőlőcukor mellett keksz, rostos gyümölcslé vagy kóla jelent megoldást. )  2 dl üdítő, vagy 3 szem szőlőcukor elfogyasztása általában elegendő az állapot rendezéséhez.

Amennyiben a beteg állapota nem javul az ismételt szénhidrátfogyasztás követően sem, vagy állapota rosszabbodik, a mentőszolgálat értesítendő.

Összeállította: Tóth András
Szakértő: Dr. Tänczer Tímea diabetológus

2018.12.12.

© 2018 WÖRWAG Pharma Kft. - Az oldalon található információk kizárólag általános tájékoztatásra szolgálnak, semmilyen módon nem helyettesítik az orvosi konzultációt, vizsgálatokat és az orvosi diagnózis felállítását. Az oldal tartalma önmagában nem használható fel betegség megállapítására és kezelés megkezdésére. További felvilágosításért forduljon egészségügyi szakemberhez.

Hipoglikémia