Betegellátás telefonon

Orvos a vonalban - Hogyan tudunk hatékonyan konzultálni telefonon az orvosunkkal?

Vajon hogyan tudjuk hatékonyan elmondani panaszainkat, tüneteinket telefonon?

Hogyan lehet rövid idő alatt, csak a hangra fókuszálva, figyelve tanácsot kérni, a választ pedig értelmezni, minél pontosabban rögzíteni?

A telefonos kommunikációt az üzleti életben, multicégeknél, call-centereknél, telefonközpontokban professzionális trénerek oktatják több napon keresztül.

A jelen vírushelyzetben pedig számtalan laikus beteg rákényszerül arra, hogy ilyen testreszabott oktatás nélkül tüneteivel, panaszaival telefonon keresse fel orvosát és kérdezze meg véleményét, kérje tanácsát. Mindezt viszonylag rövid rendelkezésre álló idő alatt, minél hatékonyabban.

Ebben szeretnénk segíteni: hogyan lehet ezt minél professzionálisabban csinálni, hogy valóban az az információ menjen át, amit mondani szeretnénk, azt kapja meg az orvos a vonal túlsó végén. Illetve betegként mi magunk is azt halljuk, és rögzítsük, ami az orvos üzenete.

Mitől nehéz a telefonos kommunikáció?

Nem látjuk a másikat. A kommunikációban elsősorban a látásunkra támaszkodunk. Ez a fő érzékszervi csatornánk. 85%-ban ezt használjuk s csupán 10%-ban a hallást. Nem látjuk a másik testbeszédét, milyen arckifejezéssel beszél hozzánk. A testbeszédre csak a hanglejtésből, hangsúlyból, hangerőből következtethetünk. Sokkal kevesebb információ van éppen ezért az érzelmekről.

Nem látjuk azt sem, hogy éppen milyen helyzetben van. Nem tudjuk, hogy teljes mértékben tud-e figyelni ránk.

Nekünk magunknak is könnyebben terelődik a figyelmünk. Pl. belép valaki, vagy épp csengetnek.

A hanghallás utáni memóriánk rosszabb, mint amikor látunk is valamit.

Ráadásul gyakran a kevés idő, a sürgetettség miatt egyfajta szorongás van bennünk telefonálás alatt, vagy legalábbis egy olyan alapfeszültség, ami miatt nehezebben tudunk figyelni a másikra, beszűkül az érzékelésünk és nehezebben tudunk gondolkodni is. Mintha egy kicsit beburkolna bennünket ez a feszültség.

Mit tehetünk? Milyen lehetőség van mégis, hogy jobban megértsük egymást pusztán a hang csatornáján?

1. Először is készüljünk fel!
Röviden írjuk le, legalább a kulcsszavakat, amiket mondani szeretnénk, mert éppen a feszültség, a sürgetettség miatt a legfontosabb dolog maradhat el. Készítsük elő az adatainkat! TAJ kártya, igazolvány. Ugyancsak készítsük elő a korábbi leleteket, laboreredményeket. Idősebb korban érdemes egy-egy családtagnak előre felmondani, összefoglalni, hogy mit is szeretne majd elmondani a telefonba. A tünetekből lehet akár egy listát írni, végig gondolva azt, hogy melyik mióta áll fenn. Volt-e vajon korábban az a tünet. Fontos az is hogy milyen gyógyszereket szed valaki. Ezek neveit, vagy a dobozát előkészíteni.

2. Mutatkozzunk be és egyeztessük az időkeretet!
Fontos rákérdezni, hogy valóban az orvosunkkal beszélünk-e. Érdemes a beszélgetés időtartamát egyeztetni: 10 percet szeretnék kérni, doktor úr. Megfelel Önnek? Vagy megkérdezni: Doktor úr/Doktornő mennyi ideje van?

3. Mondjuk el a tüneteket röviden, tömören, lényegre törően!
Ha lehet minél egyszerűbb, rövidebb mondatokban és aztán hagyjuk, hogy az orvos kérdéseket tegyen fel.

4. A kérdésekre röviden, tömören próbáljunk válaszolni, a lényegre fókuszálva!

5. Kérdezzünk!
Például, megkérdezhetjük, hogy a tünetek alapján az orvos vajon mire következtet. Nem mindig mondják el ezt az információt, pedig sokszor betegként ez a legfontosabb. Mit tanácsol? További vizsgálatokat, személyes találkozót, vagy milyen terápiát, kezelést javasol? Érdemes a kérdéseket is előre összegyűjteni.

6. Érdemes közben jegyzetelni.
Ha lehet, akkor a kulcsszavakat, amiket mond az orvos, jegyezzük fel! Tehát mindenképpen jó, ha az előkészületeknél papír és toll is van előttünk.

7. Amit hallunk érdemes visszafogalmazni
Valóban jól hallottuk, jól értettük-e. Ha valamit nem értettünk, akkor viszont kérdezzünk rá, kérjük, hogy ismételje meg, foglalja össze.

8. Kérdezzünk rá a további kapcsolattartásra!
Mennyi idő múlva, milyen esetben, mikor keressük fel legközelebb?

9. Idősebb korban segíthet az, ha a telefonálás után rögtön leírja valaki a legfontosabb információkat.

10. Természetesen, ha régi és közeli a kapcsolat, akkor pár szóval lehet érdeklődni a másik hogyléte felől, ugyanakkor fontos figyelembe venni, hogy valószínűleg sokan keresik mások is.


Ebben az új helyzetben mindannyiunknak szükséges új ismereteket, készségeket elsajátítanunk, erre életünk végéig képesek vagyunk.
Ebben szeretnénk segítő kezet nyújtani.

Dr. Piczkó Katalin
orvos, pszichiáter, tréner