Ne győzze le a migrén!

Az erős fejfájással, gyakran émelygéssel, hányással és fényérzékenységgel járó migrén igen gyakori, leginkább 20 és 50 év közötti nőket érinti. Bár a migrén kialakulásának pontos okát napjainkban sem tudják az orvosok, számos készítmény és életmódtanács létezik, amely segítségével csökkenthető mind a migrénes rohamok gyakorisága, mind súlyossága.

Gyógyszeres kezelés

A tapasztalatok szerint a legtöbb általános fájdalomcsillapító gyógyszer nem kellően hatékony migrén esetén. Léteznek azonban olyan, orvosa által felírható – megelőző és fájdalomcsillapító – készítmények is, amelyek speciálisan a migrén terápiájában alkalmazandóak. A megelőző migrén gyógyszerek enyhíthetik a fejfájást, és ritkábban fordulhatnak elő rohamok, ha rendszeresen szedi őket. Amennyiben azonban már kezdődik a migrénes roham, a legjobb módszer a fájdalom csillapítására, ha beveszi az orvosa által felírt fájdalomcsillapítóját, hazamegy, és egy besötétített szobában hűtővizes borogatást tesz a fejére, majd elalszik.

Mindennapi szokások, életmód

A migrénre nagyon sok egyéni szokás is hatással lehet, ezért érdemes naplót vezetni a migrénes rohamokról. A másoknál bevált tanácsok nem biztos, hogy az Ön segítségére lesznek, a fejfájásnapló azonban segít meghatározni, hogy Önnél mi provokálja a migrén kialakulását. Figyelje meg, mikor kezdődik és meddig tart egy-egy roham, mi az, ami enyhíti a fájdalmat.

Ritkábban fordul elő a roham, ha azonosítja és elkerüli a migrén kiváltó okait. Fontos, hogy rendszeresen mozogjon és fogyasszon napi 2 liter folyadékot, ne hagyja ki az étkezéseket és próbáljon keveset stresszelni a mindennapokban. A migrénes rohamokat sok embernél bizonyos ételek és italok is kiválthatják, sok beteg reagál rosszul a citrusfélékre vagy az alkoholra. Amennyiben megfigyeli ezeket, el tudja kerülni fogyasztásukat és a kínzó rohamokat.

Mikro- és makroelemek

Bizonyos vitaminok hiánya negatívan befolyásolhatja a migrénes roham megjelenését. A már zajló rohamot bár természetesen nem enyhítik a vitamin- és ásványi anyag készítmények, ugyanakkor számos kutatás támasztja alá jótékony hatásukat a migrén megelőző kezelésében. Különösen a B-vitaminok (B1, B2, B4, B6 és B12) megfelelő szintje tűnik előnyösnek a kutatások alapján, hiszen az idegrendszer működése szempontjából is nélkülözhetetlen tápanyagokat juttatnak a szervezetbe. A migrénes betegek neurológiai érzékenysége csökken, így akár el is kerülhető a migrén jelentkezése. Ezek mellett a folsavról, a magnéziumról, a D-vitaminról és a koenzim Q10-ről is megállapítottak kutatások kedvező hatásokat.

A különböző vitaminok, ásványi anyagok pótlásában a legfontosabb a kiegyensúlyozott (zöldségekben, gyümölcsökben, valamint tejtermékekben, tojásban egyaránt gazdag) táplálkozás, amely kiegészíthető a tápanyagpótlásra szánt készítményekkel is.

Amennyiben tünetei nem enyhülnek, a fejfájás jellege megváltozott, vagy egyéb szokatlan tünetet tapasztal, jelentkezzen orvosánál kontroll vizsgálatra!

Összeállította: Gorzsás Anita, újságíró
Lektorálta: Dr. Árki Ildikó, háziorvos

Forrás:

  • Lawrence C. Newman, MD: Migraine Headaches (webmd.com)
  • Alan Carter, PharmD - 5 Vitamins and Supplements for Migraines (healthline.com)
  • Dr. Zsuga Judit: Élet migrénnel (WEBBeteg.hu)
  • Munvar Miya Shaik, Siew Hua Gan: Vitamin Supplementation as Possible Prophylactic Treatment against Migraine with Aura and Menstrual Migraine (Pubmed)

2020.04.16.

© 2020 WÖRWAG Pharma Kft. - Az oldalon található információk kizárólag általános tájékoztatásra szolgálnak, semmilyen módon nem helyettesítik az orvosi konzultációt, vizsgálatokat és az orvosi diagnózis felállítását. Az oldal tartalma önmagában nem használható fel betegség megállapítására és kezelés megkezdésére. További felvilágosításért forduljon egészségügyi szakemberhez.