Milyen gyümölcsök fogyasztása ajánlott a cukorbetegeknek?

A cukorbetegek számára a napi étkezések során fontos az elfogyasztott ételek és italok szénhidráttartalmát figyelni. Nem mindegy, hogy alacsony vagy magas a szénhidráttartalom, illetve milyen gyorsan emeli meg a vércukorszintet, azaz mekkora a glikémiás indexe.

Mivel a cukorbetegek étrendjének egyik alap összetevői a zöldségek és gyümölcsök, ezért érdemes tudni, melyek azok, amelyeket fogyaszthat, illetve kerülni érdemes a szénhidráttartalmuk és vércukorszint-emelő képességük alapján. Cukorbetegség esetén sajnos több gyümölcsfajta fogyasztása sem ajánlott, így amennyiben nem tudunk elegendő friss gyümölcsöt beiktatni táplálkozásunkba, szükség lehet a vitaminok és ásványi anyagok pótlására.

Miből mennyi az ajánlott napi mennyiség?

Gyümölcsökből naponta 200-600 gramm fogyasztható, beszámítva azok szénhidráttartalmát az étrendbe. A legideálisabb, ha uzsonnára, vagy ebéd végén desszertként esszük meg azokat a gyümölcsöket, amelyeknek éppen szezonja van, de semmiképp sem ajánlott reggeli étkezésre. Tisztítás után nyersen fogyasztandó, mivel a hőkezelés, aprítás, turmixolás, pürésítés olyan eljárások, amelyek csökkentik a rosttartalmat, ezáltal növelik a felszívódás sebességét és a glikémiás indexet. A befőttek, konzervek hozzáadott cukortartalma sokszor igen magas, ezért ezek fogyasztása csak kis mennyiségben, cukormentesen ajánlott.

Szénhidráttartalmuk beszámításával, mért mennyiségben fogyasztható az alma, narancs, grapefruit, citrom, mandarin, szeder, görögdinnye, földieper, málna, fekete és piros ribizli, birsalma, őszibarack, csipkebogyó, egres. Többségük cukortartalma alacsony, és lassan emelik a vércukorszintet.

Gyümölcs

Szénhidráttartalom (gramm)

100 gramm tisztított, fogyasztásra kész gyümölcsben

Alma

7

Birsalma

9,1

Citrom

2,3

Csipkebogyó

8

Egres

8

Földieper

7,2

Görögdinnye

6,5

Grapefruit

7,2

Mandarin

9,8

Málna

5,4

Narancs

8,5

Őszibarack

9

Ribizli fekete

7

Ribizli piros

9,5

Szeder

6

  1. táblázat: Cukorbetegek által fogyasztható gyümölcsök szénhidráttartalma. Forrás: Rodler I. Új Tápanyagtáblázat. Medicina Könyvkiadó Rt. Budapest, 2005.

Kis mennyiségben ajánlott a földimogyoró, a dió, a mandula, tökmag és a pisztácia, ugyanis ezeknek magas a zsírtartalmuk. Friss gyümölcsök közül az ananász, a kiwi, a körte, a nektarin, sárgadinnye, cseresznye, meggy rendelkezik közepesen magas szénhidráttartalommal.

Magas szénhidráttartalmuk miatt nem, vagy csak nagyon kis mennyiségben ajánlott a banán, a szőlő, a szilva, a gesztenye, a kesudió, a napraforgómag, az aszalt gyümölcsök (mazsola, datolya, füge stb.).

Gyümölcs

Szénhidráttartalom 100 gramm tisztított, fogyasztásra kész gyümölcsben

Ananász

12

Banán

24,2

Cseresznye

14

Datolya

72,5

Dió

11,7

Földimogyoró

14,7

Füge szárított

62

Gesztenye

32,6

Kesudió

32

Kiwi

11,3

Körte

12

Mandula

6,8

Mazsola

65

Meggy

11

Napraforgómag

17,4

Nektarin

11,4

Pisztácia

13,8

Sárgadinnye

9,5

Szilva (vörös)

10,2

Szőlő

18,1

Tökmag

3,6

2. táblázat: Cukorbetegek által nem, vagy csak kis mennyiségben fogyasztható gyümölcsök szénhidráttartalma. Forrás: Rodler I. Új Tápanyagtáblázat. Medicina Könyvkiadó Rt. Budapest, 2005.

Szerző: Irinyi-Barta Tünde, okleveles táplálkozástudományi szakember

 

2020.12.17.

© 2020 WÖRWAG Pharma Kft. - Az oldalon található információk kizárólag általános tájékoztatásra szolgálnak, semmilyen módon nem helyettesítik az orvosi konzultációt, vizsgálatokat és az orvosi diagnózis felállítását. Az oldal tartalma önmagában nem használható fel betegség megállapítására és kezelés megkezdésére. További felvilágosításért forduljon egészségügyi szakemberhez.